woensdag 5 december 2007


Het is een paar dagen rustig geweest wat betreft de mail, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurde in huize Aikema. Peter heeft afgelopen maandag zijn tweede kuur gehad. Eigenlijk is dat best wel meegevallen voor Peter. De diƫtiste kwam kijken hoe het ging met de sondevoeding en heeft de voeding een beetje aangepast..
De pedagogisch medewerker kwam even met Peter babbelen. Het infuus zat er in record tempo in en de kuur dus ook. Thuisgekomen is Peter even een beetje misselijk geweest en heeft 1x gespuugd, ws. van de spanning.
Peter heeft alleen erg veel moeite met zijn ontlasting, waar hij dus ook medicijnen voor krijgt.
Hij krijgt elke dag een zakje forlax, opgelost in water via de sonde, dit is om de ontlasting wat zachter te maken. Ook krijgt hij 1 tbl bisacodyl, maar dat mogen we alleen geven in overleg met de oncoloog. De dag die zo vervelend en verdrietig begon had uiteindelijk een goed einde.
Peter wilde vanmorgen eigenlijk een poosje naar school om het sinterklaasfeest te vieren
met zijn meester en zijn klasgenootjes. Helaas had Peter een onrustige nacht en heeft hij vanmorgen toch weer gespuugd. Waarop hij zelf aangaf dat hij het niet zag zitten om naar school te gaan, hij was bang om daar ook te moeten spugen (de lieverd). Dan sta je daar als moeder bij school om te zien dat je dochter het erg naar de zin heeft. Ook de kinderen uit Peter zijn klas hadden veel plezier ( hoewel ik er van overtuigd ben dat ze Peter wel gemist hebben).
Het maakte een enorm verdriet in mij los, dat mijn zoon, die er zo graag bij wilde zijn
erg ziek op bed lag en de rest (gelukkig) veel plezier hadden. Het contrast was zo groot;wat mij erg verdrietig maakte. Omdat Peter niet op school zijn kadootje van de sint in ontvangst kon nemen, besloot de sint om na schooltijd het kadootje persoonlijk aan Peter te overhandigen,
samen met de 2 pieten Valentino en Cupido. Peter was enorm verrast en straalde van oor tot oor. Helaas was dit van korte duur, want we hadden intussen een telefoontje van het UMCG gekregen, de oncoloog wilde Peter graag even zien, vanwege het moeilijk kunnen poepen.
We werden om 13.00u op de poli oncologie verwacht.
De oncoloog heeft Peter zijn buik beklopt en gevoeld en kwam tot de conclusie dat er toch wel ontlasting vast zat in de darmen.
Ze adviseerde ons om de forlax te verhogen tot 2 zakjes per dag (mag in 1x gegeven worden via de sonde) en daarnaast voldoende vocht toe te dienen via de sonde, als zelf drinken niet lukt. Thuisgekomen uit het ziekenhuis lag er weer een stapel kaarten op de deurmat, inclusief een pakje van meneer Gerrit (directeur van school).
We hebben na het eten toch nog een hele fijne sinterklaas pakjes avond gehad met veel kadootjes voor de kinderen. Sint had voor Peter veel moeite met het vinden van de juiste kadootjes, hij had in het ziekenhuis immers al heel veel kadootjes gehad, daarom had hij er maar een mooie kaart bij gedaan met een geldbedrag waar Peter dan later zelf iets voor kan kopen. Om het verhaal helemaal kompleet te maken is Peter net naar de wc geweest en heeft een flinke boodschap neergelegd, waar wij heel blij mee waren. Peter was enorm opgelucht en voelde zich een stuk lichter. Dus... een dag die zo triest en verdrietig begon had een goed einde. Peter is een ontzettende kanjer, die zich overal zonder mopperen doorheen slaat. Nou hier laat ik het eerst maar bij.
Willen jullie voor ons blijven bidden??
We kunnen het zo goed gebruiken.

Groeten
Martin en Alide

13 opmerkingen:

Johan zei

Lieve Alide en Martin
Blijven bidden doen we zeker .Wat anders zouden we beter kunnen doen . En dat je allerlei gevoelens had bij school, wat betreft de kids en Peter is toch ook heel normaal .Het DOET toch zeker pijn als je ziet dat je kind ellendig en goed ziek is ,en beseffende dat hij daar ook zo fijn had kunnen zitten . Maar er is ook een andere kant je hebt nu ontdekt wat een fijne zoon je hebt en hoe rijk je bent met deze pareltjes in je leven . Hij slaat zich er toch maar flink doorheen ,een geweldige kerel is het ,zeg dat maar tegen hem .
Want het klinkt misschien pietleuterig zoals ik het zeg ,maar zo is het wel .
Onze kinderen kunnen ons soms veel leren dwars door alles heen ,dus geniet elke dag ,en pluk het positieve eruit ook als is dat nog zo moeilijk .
Ik wens je daarbij veel sterkte en veel LIEFDE .
Lieve groet in verbondenheid
Oom Jo

Karin zei

Hoi Alide en Martin,

Wat jammer dat Peter vanmorgen niet naar school kon. Ik snap dat je dat als moeder enorm verdriet doet. Gelukkig dat de sint hem niet vergeten was.
Gelukkig hebben jullie thuis sinterklaas kunnen vieren. Hopelijk krijgt hij nu wat minder last van zijn ontlasting.
We wensen jullie heel veel sterkte.

Groeten, Cornelis en Karin

Ellen zei

Hallo Alide en Martin,

wat jammer dat het er voor Peter vanmorgen niet inzat. Ook de klas was telergesteld. Van Jan heb ik begrepen dat er vanmiddag een paar kinderen langs komen met zijn cadeautjes. Hij had het ook over ansichtkaarten.

Ik heb jullie berichtjes ook allemaal gelezen (gekregen via Gerrit).

Groeten en sterkte met elkaar.

Ellen

Ineke zei

Lieve Alide en familie Aikema,

Weer een heel verhaal joh. Heftig he als je kind zo ziek is. Ik heb het (gelukkig) nog niet mee gemaakt maar als er wat met onze kinderen is dan voel ik mezelf ook niet happy. Dus laat staan de ziekte van Peter, hoe heftig dat dan is.
Ik vind het heel bijzonder dat we zo via de mail op de hoogte worden gehouden. Je hebt helemaal gelijk. Zo'n duidelijk verhaal. En iedereen weet ff weer hoe het gaat. Heeeeeeeeeeeeeeel veel sterkte daar. We zullen Peter en jullie niet vergeten....
Bedankt dat je er was dinsdag. Echt heel fijn, en dat terwijl je thuis ook niet gemist kan worden.
Alle lieve mensen om ons heen dinsdag voelde als een warme deken.
Liefs en tot horens
Ineke

Jan zei

Om de laatste vraag direct te beantwoorden........Het Gebed is ongelooflijk belangrijk.
We bidden elke dag in de klas voor hem en persoonlijk in mijn gebeden natuurlijk ook.
Ik voel me dankbaar en blij dat de dag toch een "positief" einde had en ik/wij hopen dat het
herstel op een goede manier zich blijft voortzetten, en dat Peter snel, hersteld en al, weer aan de
dagelijkse bezigheden kan gaan meedoen.
Meelevende groet van Jan...

Geke zei

Lieve Martin en Alide,

Ik wilde jullie ook even een berichtje sturen. Ik weet niet precies wat te zeggen. Maar in ieder geval wil ik jullie laten weten dat ik met jullie meeleef. Aan jullie denk. Wat een ontzettend moeilijke tijd moet dit voor jullie zijn. Jullie kleine grote vent die zo moet vechten voor zijn gezondheid. Iets wat (gelukkig) bij velen bijna zo'n gewoon goed is.
Ik wil jullie veel sterkte toewensen, zodat jullie Peter kracht, moed en vertrouwen kunnen doorgeven.
Echt ik zal voor jullie allen bidden!
Via papa krijg ik jullie berichtjes doorgestuurd dus ik blijf op de hoogte.

Een hele dikke kus en knuffel van Geke Aikema

Ike zei

hoi martin en alide,

net jullie mailtjes gelezen,wat zeer indrukwekkend was.
het overkomt je dan ook zomaar he!
voor peter lijkt het me helemaal verwarrend,van de ene dag op de andere,kan je niet meer doen wat je zelf wilt,maar word je leventje geregeld door allerlei volwassenen.hij weet natuurlijk zelf ook wel dat het allemaal moet gebeuren.
we bidden en hopen dat hij na de behandelingen snel weer opknapt,kinderen zijn sterker dan je denkt.
liefs henk en ike

Nicole zei

hoi.
alide martin peter en nicky.

klinkt mischien gek maar je schrijft weer heel gevoelig je verhaal en heel duidelijk.
ben blij dat je uitijndelijk toch nog sinterklaas hebt kunnen vieren.
ik wens jullie heel veel geluk en sterkte maar dat weet je he!.

groetjes van ons uit muntendam

Ynte zei

Alide en Martin
Ik zal een stukje schrijven in het komende kerkblad.
Ook zullen we in onze gebeden aan jullie denken
Hartelijke groet!
Ynte de Groot

Wilma zei

Hoi,
Leuk dat de sint nog ff bij jullie is langs geweest.
Dat doet je toch goed als er aandacht aan besteed word!
Ik ben gelukkig de griep weer te boven en ga morgen ook weer aan het werk, ben daarom ook niet langs geweest zoals je weet.
Ik hoop voor jullie dat de chemo van morgen zonder misselijkheid verloopt.
We blijven bidden voor een goed herstel en ik denk aan jullie!
Groetjes wilma

Alyda (Da) zei

Lieve De,

Ik dacht al, wat is het stil aan de overkant!
Wat weer een tranenvullend verhaal....
Mooi dat iedereen wel ook aan Peter denkt en dat zelfs sinterklaas langs kwam! (en dat peet gepoept heeft!)
Hoe gaat het met Nicky? Kan zij het allemaal een beetje aan?
Het is al zo'n rare tijd met sintmaarten, sinterklaas en nu komt kerst er ook al weer aanvliegen...
Is de kuur vandaag een beetje goed verlopen? Weer een dubbele toch? Hopelijk gaat het een beetje goed vannacht.
Elke dag, als we gaan eten, bidden we voor Peter en jullie.

liefs,
Da

Gea zei

Lieve Martin en Alide,
Wat een dag vol ups en downs, de verjaardag van de Sint!! Maar gelukkig een HOOPvol einde!!! Hopelijk zette die tendens zich voort de dagen erna. We wensen jullie sterkte. Ga zo door, jullie doen het goed!!
Liefs, Gea en Nienke

Janna zei

Hoi Alide,
Trek je het een beetje?? Wel schrikken zeg!!
Hoe gaat het nu met Peter, ondergaat hij de behandeling goed?? Hopelijk niet teveel bijwerkingen!!
Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte en wil graag horen hoe het met jullie gaat en als ik iets kan doen... laat het weten!!
Liefs Janna