woensdag 19 december 2007



Hier even weer een berichtje over de situatie van Peter en ons gezin.
Peter heeft maandag zijn vierde chemokuur gehad, wat eigenlijk prima verliep. We hadden gedacht deze keer op tijd thuis te zijn want er waren geen andere mensen die hem nog wilden zien, maar helaas ging dit niet door. Peter bleek een laag hb te hebben waardoor hij dus 2 zakjes bloed moest hebben. Voordat die aanhingen en erdoor waren waren we dus 4 uur verder, zodat we pas na 17.00u thuis waren. Helaas was Peter voor, tijdens en na het toedienen van het bloed wat koortsig, maar zijn bloedwaarden waren goed, dus mocht hij gewoon weer mee naar huis.
We moesten wel beloven dat, als Peter zieker en/of suffer werd we aan de bel zouden trekken.
Ook had Peter inmiddels last van blaren op zijn tong en tandvlees, wat voor hem heel erg pijnlijk is. Gelukkig was het niet nodig om aan de bel te trekken, Peter maakte geen zieke indruk ondanks dat de koorts bleef stijgen. Woensdagochtend begon Peter al met een temp van 40 graden, dus toen hebben we toch maar even kontakt opgenomen met de oncologiepoli.
De oncoloog wilde Peter zien en we werden om 11.45u in het ziekenhuis verwacht.
Dus snel van alles voor Nicky regelen en dan wéér naar het ziekenhuis. Peter zijn koorts bleef stijgen, waardoor er opnieuw bloedonderzoek gedaan is en dus opnieuw een infuus geprikt moest worden. De bloedwaarden waren acceptabel, maar ze moesten niet verder dalen. Weer mocht Peter mee naar huis maar we moesten echt beloven dat we zouden bellen als Peter zieker zou worden, we moesten beloven dat we zelfs 's nachts zouden bellen, alleen onder die voorwaarde mochten we naar huis. Morgenvroeg moeten we om 8.15u al weer in het ziekenhuis zijn voor de ct scan, waarvoor we thuis ook alweer de nodige voorbereidingen moeten treffen.
Peter moet vandaag 600ml contrastvloeistof via de sonde krijgen en morgenvroeg nog eens 200ml. Ook moet hij 4 uur van te voren nuchter zijn. Morgenvroeg moeten we na de ct scan weer terug komen op de poli, zodat Peter zijn bloedbeeld opnieuw bepaald wordt. Is deze dan nog verder gedaald dan kan het zijn dat Peter wordt opgenomen om antibiotica via het infuus te krijgen, deze opname zal dan 3 dagen duren, maar we gaan ervanuit dat het niet nodig is.
Peter heeft een sterke pijnstiller gekregen ( tramadol ) voor de blaren in zijn mond, ook heeft hij een spoelvloeistof gekregen waarmee hij zijn mond moet spoelen, maar we moeten ook door blijven gaan met het spoelen met een zout oplossing en natuurlijk goed blijven tanden poetsen.
Peter was vanmorgen erg verdrietig want hij wilde niet wéér naar het ziekenhuis.
Hij wil zo graag dat het nu eens een keer zonder complicaties verloopt, want er gebeurt telkens wel iets bijzonders. Gewoon naar het ziekenhuis voor de kuur en dan weer lekker naar huis en leuke dingen doen. We hebben samen even een potje zitten huilen, wat wel eens lekker op kan luchten. Een andere vervelende bijkomstigheid is dat Peter nu bijna kaal is, dit vind hij vreeeeeselijk. We hebben nu een leuke, warme muts voor hem gekocht, zodat hij geen koud hoofd en koude oren krijgt. Helaas zit een bezoekje aan school er deze week dus niet in, terwijl Peter zich daar erg op had verheugd. We moeten nu eerst maar afwachten hoe het vanavond en/of vannacht gaat, daarna is het wachten op de scan en het bezoek aan de poli morgen.
Morgenavond is de kerstviering van school, waar we graag alle vier heen hadden willen gaan, helaas is dit nu ook niet mogelijk. Hopelijk is de volgende mail iets positiever.
Nou hier laat ik het eerst maar bij.
Willen jullie voor ons en met name voor Peter blijven bidden, we kunnen het juist nu zo goed gebruiken.

Groeten
Martin en Alide

8 opmerkingen:

Johan zei

Bedankt voor jullie verslag omtrent Peter, en jullie leven daarin .Ongelooflijk denk ik dan . Wat kan een mens wat moeten verduren .
En die medicijnen maken natuurlijk dat hij allerlei bij verschijnselen krijgt enzenz .
Maar als het uiteindelijke doel maar behaald wordt ,daar hopen we op en bidden we voor .Ik weet zeker dat jullie daarin niet alleen staan .
Ik hoop alleen dat de komende dagen draaglijk zullen zijn ,en dat je voor en in deze Kerst zult voelen dat we verbonden zijn .
Zo alleen durf ik jullie met een gerust hart een Goede Kerst te wensen en een Gezegend nieuw Lichtjaar 2008 .

( Ik wil wel eens bellen ,maar ben aldoor bang dat de telefoon roodgloeiend staat ,want ik weet hoe dat gaat )
Lieve groet in verbondenheid. Jo

Willie zei

Hallo Lieve mensen

Wat weer een teleurstellingen. Hopenlijk gaat het goed en kan Peter gewoon morgen weer mee naar huis.
Dat er af en toe tranen vallen kunnen we begrijpen.
We leven heel erg met jullie mee en begrijpen dat het met name voor Peter ook heel erg verveld is vooral in deze tijd.

HEEL VEEL STERKTE, we denken aan jullie

Bé en Willie
Westerdijk

Karin zei

Hoi Martin en Alide,

Wat weer een verhaal. Ik lees het eigenlijk altijd met tranen in mijn ogen. Wat moet dat ventje en jullie ook natuurlijk toch veel doorstaan.
Hij heeft ook wel steeds pech met al die complicaties die er steeds bij komen. Hopelijk zijn de uitslagen van zowel de ct-scan als van het bloedbeeld goed.
We wensen jullie weer veel kracht en sterkte.

Groetjes, Karin en Cornelis

Fineke zei

Hallo lieve mensen,

Het zit jullie niet mee he?
Ik hoop wanneer jullie dit lezen de CT-scan achter de rug is en dat de chemo effect heeft gehad op de "zwelling".
Ik hoop dat het de komende dagen weer wat beter met hem zal gaan (dan gaat het met jullie ook weer beter) en dat jullie toch kunnen genieten van de kerstdagen.

Heel veel liefs en sterkte gewenst.
Fineke

Het kan zijn dat ik vrijdag nog even bij je langs wip voor het afgeven van iets.

Trea zei

Hallo Martin en Alide,

Wat een nare dagen hebben jullie, en in het bijzonder
natuurlijk Peter achter de rug.
Wat rot voor hem dat hij last krijgt van blaren in zijn mond,
ik hoop dat het spoelen wat verlichting mag geven.

Ook heel sneu voor Peter dat hij deze week niet even
bij zijn klasgenootjes kan aanwaaien en dat voor jullie
allemaal kerst 2007 heel anders zal zijn dan andere jaren.

Ik hoop dat het morgen in het ziekenhuis met de ct scan
allemaal goed verloopt en dat ook peter zijn bloedbeeld
niet verder gedaald is.

Alide, laat die tranen af en toe maar even lekker lopen hoor,
want je wordt op dit moment echt geleefd en even er alles
uitgooien lucht alleen maar op.

Zonet heb ik samen met Daphne voor alle zieke kindjes
gebeden en speciaal voor Peter of de behandelingen
mogen aanslaan en dat hij niet te veel last krijgt van nare bijwerkingen.
Daphne kent Peter niet, maar ze leeft wel heel erg met hem mee!

Ik hoop dat jullie een rustig weekend mogen krijgen
en wens jullie voor de komende dagen weer heel veel kracht
en sterkte toe!!

Lieve groetjes van Arjen, Trea, Allard en Daphne

Alyda zei

Hoi liefjes,

He, wat vervelend dat deze tegenslag Peet nu ook weer moest treffen!
Ik hoop echt dat deze slopende tijd nu snel veranderen zal in een meer zonnige tijd....met haar, met lekkere eetlust, met energie en zonder bulten en tumor!
Sterkte vannacht en morgen, we zullen als elke dag, ook Peter weer bij de Heer aan Zijn voeten brengen!

liefs,
Alyda en ook groetjes van Jan Willem, Marieke en Mark

Ineke zei

Lieve fam. Aikema,

Heel veel sterkte en we denken aan jullie. Heftig allemaal hoor.
'k Kan me voorstellen Alide dat je zo verdrietig bent. Laat die tranen maar komen hoor, lucht lekker op. Heb je nog een beetje kunnen slapen vannacht??

Als het beter gaat met Peter mag ie vast wel weer naar huis toch??

Liefs, toi toi, een dikke kus
Ineke

Anka zei

Lieve lieve buren,
Ik lees elke keer jullie mail met veel liefs en compassie voor jullie 4 en in het bijzonder peter.Ook al woon ik direct naast jullie, zien of horen jullie niet veel,.....tot niets, van mij.Dit wil niet zeggen dat ik niet aan jullie denk en voor jullie bid,dat doe ik elke dag. Ik zit er zelf een beetje doorheen ,en er is altijd erger dan je eigen situatie,dat weet ik wel.Ik heb jammer genoeg geen greintje energie voor andere dingen dan mijn eigen kop boven water houden,het spijt me enerzijds omdat ik iets voor jullie zou willen betekenen,maar het niet aankan.Ik heb jullie lief en jullie zijn alle 4 in mijn hart.Ik hoop in die vorm wat warmte bij te kunnen dragen aan jullie zware en vermoeiende tijden.Ik geloof dat het na 3 januari heel snel beter gaat en dat peter tegen de lente, of vroege zomer weer dartelend aan het spelen is in de achtertuin en jullie stemmen luid en duidelijk weer aanwezig en hoorbaar zijn.Dikke kus van anka