vrijdag 23 november 2007


Nou hier weer een berichtje van ons.

Het kan zijn dat er vanaf nu niet zo veel meer zullen volgen, want Peter is weer thuis, de behandeling kan poliklinisch.
Maar om maar even bij het begin te beginnen.
We kregen 2 uur na de CT-scan de uitslag al, een trieste uitlag, maar wij hadden hier al wel rekening mee gehouden. Er zit dus wel definitief een tumor uitgaande van de nier. Wij waren hier eigenlijk al vanuit gegaan, maar toch de hoop gehad dat dit niet het geval zou zijn.
Gelukkig zijn er geen uitzaaiingen gezien. Dit soort tumor is goed te behandelen.
De behandeling wordt als volgt:
-4 weken lang 1x per week naar het ziekenhuis voor een chemokuur.
-daarna opnieuw een CT-scan.
-als de CT-scan uitwijst dat de tumor kleiner is geworden volgt een operatie, waarbij de tumor (inclusief de nier) wordt verwijderd.
-afhankelijk van de uitslag van de patholoog-anatoom volgt de nabehadeling.
We mochten vanmiddag lekker met z'n allen weer naar huis. Wel moet Peter thuis sondevoeding blijven gebruiken. De eerste kuur zal maandag al zijn. Peter weet dat hij van de kuur misselijk en ziek kan worden en dat hij zijn haren kan verliezen. Dit laatste vindt hij vreselijk, ook ziet hij tegen de operatie op, maar hij houdt zich nog steeds heel flink. Hij is een echte TOPPER.
Blijf voor ons bidden, we kunnen het heel goed gebruiken.

Groetjes
Martin en Alide

18 opmerkingen:

Marga zei

Hallo Peter,

Je hebt inmiddels de kuur gehad en we hopen dat het je heel erg is
meegevallen en je niet (erg) misselijk bent.
We hopen dat je je kaartje ook hebt gehad, misschien vond je 'm iets
kinderachtig (Natalia en Juan hebben 'm uitgezocht) ....maar de knuffel
die krijg je dubbel en dwars van ons!
We hopen dat de andere kuren goed aanslaan en je geopereerd kunt
worden, dan ben je dat "rotding" eindelijk kwijt!!

groetjes en veel beterschap en een dikke knuffel van ons...

Henk, Marga , Yeraldin, Natalia en Juan.

Laura zei

Hallo Martin en Alide,

Hoe is het vandaag gegaan met Peter, zag hij er tegenop?
Ik hoop dat hij zich niet al te beroerd gaat voelen.
Ik wens hem veel beterschap.

groetjes Laura

Trea zei

Hallo Alide en Martin,

We hoorden van het nare bericht van Peter.
Dat is behoorlijk schrikken zeg!

We hopen dat de eerste chemobehandelingen die hij moet
ondergaan goed aanslaan, zodat hij ook
geopereerd kan gaan worden aan de tumor.

Jullie leven staat in één keer helemaal op zijn kop,
misschien is het ook een idee om een web-log te maken
voor Peter, zodat jullie daar op kunnen schrijven wat er gebeurt
en dat de mensen ook hun medeleven kunnen tonen op die web-log?
Zouden jullie ons ook willen toevoegen in jullie e-mail bestand.

Natuurlijk zullen we ook voor jullie bidden als gezin en in het bijzonder
voor Peter die dit allemaal moet doorstaan.

Heel veel sterkte gewenst!
Groeten Arjen, Trea, Allard en Daphne Komdeur-Aikema

Karin en Cornelis zei

Hallo Martin en Alide,

Inderdaad een trieste uitslag. Wel mooi dat de tumor goed te behandelen is.
Wat heerlijk dat Peter weer lekker bij jullie thuis is. De komende tijd zal zwaar zijn voor jullie allemaal. We wensen jullie dan ook heel veel sterkte. Gelukkig is Peter een topper, maar hij zal jullie hard nodig hebben.
We vinden het fijn dat jullie ons op de hoogte hebben gebracht van dit trieste gebeuren. We spreken elkaar dan wel niet meer zo vaak, maar vergeten doen we elkaar nooit en nu kunnen we jullie hopelijk wat steunen in deze zware periode. We moeten de laatste dagen weer veel terugdenken aan de tijd dat Peter een klein ventje was en heerlijk bij ons kon zitten. Wat was het een heerlijk mannetje (nu nog natuurlijk maar dan een grote vent).
We denken aan jullie en bidden dat jullie de kracht mogen krijgen om je door deze periode heen te slaan.

Groetjes, Cornelis en Karin

Martin en Ankie zei

Hoi

Allereerst sterkte. En ja hoor, hebben wij wel een kaartje gestuurd naar peter. Stelletje Oekels uit Roden. Wel ik zal Anky vragen anders komt er z.s.m. een kaartje richting Peter. Hij is nu thuis en dat bevalt hem wel beter zeker??
Ik hoop voor jullie dat je de positieve dingen ook voor Peter kunt blijven zien. Want die zijn er altijd toch!! Kan Nicky het ook allemaal een beetje verwerken??
Wanneer mag Peter voor de eerste keer voor de chemo?? Af en toe zal ik nog even een opbeurend grappig filmpje of zo sturen, als Peter en jullie dat leuk vinden.
Humor is immers ook een belangrijk houvast.
Morgen vieren wij Jorik zijn verjaardag, maar dat heeft nu wel een beetje een ander smaakje door dat je weet dat het soms niet altijd loopt zoals je zelf graag wilt dat het gaat.
Nogmaals, sterkte en Peter Oestinov: Kop d'r Veur!!

Moie

Martin
Anky
Bjorn
Jorik
Ferike

Aikema

Manuela zei

Hoi Peter, Nicky, Alide en Martin!

Waarschijnlijk heeft Peter de eerste kuur inmiddels achter de rug als
jullie deze mail lezen.
Ik hoop dat Peter de kuur goed verdraagt en geen last van de
bijwerlingen heeft.
Ik wens jullie voor deze periode heel veel sterkte.

Lieve groetjes, Manuela.

Ans zei

Hoi Alide,

Fijn dat Peter weer thuis is, maar de diagnose was wel een schrik zeg! Wel fijn dat het goed te behandelen is!

Ik had net een kaartje naar het ziekenhuis gestuurd, ik ga ervan uit dat het ziekenhuis die wel even naar jullie door zal sturen!

Ik wens jullie samen heel veel sterkte en kracht toe om door deze tijd te komen en hopen dat het uiteindelijk allemaal weer goed mag komen!

Veel sterkte!

Liefs,
Ans

Annet zei

Heel veel sterkte allemaal. Ik had nog een kaartje gestuurd naar het ziekenhuis maar gelukkig is Peter weer thuis. En hopelijk wordt hij niet te ziek van de kuur en slaat het goed aan. Hoop houden, dat werkt ook positief. En Peter…je haar groeit gewoon weer aan hoor, en er zijn een heleboel stoere jongens die tegenwoordig expres hun hoofd kaal scheren. Ben je gewoon hartstikke hip.

Liefs Annet

Aico en Joke zei

Martin en Alide,

Jullie bericht bracht bij ons een behoorlijke schok teweeg, laat staan wat het voor jullie gezin zal betekenen. We zijn de afgelopen week steeds in gedachten bij jullie geweest. Het is erg, als je moet toezien dat je kind zoiets overkomt. Ik heb gebeld met de Unit (Nathan) en heb begrepen dat de schok daar ook groot was. Alle collega's leven heel erg met je mee, Mike, met jullie allebei trouwens. Fijn om te lezen dat er nu een behandeling in gang is gezet. Ik kan me voorstellen dat je gestoord wordt van al het wachten en de onzekerheid. Ontzettend fijn dat Peter nu weer thuis kan zijn. Als ik het zo lees zijn het voor jullie ondanks alles toch redelijk positieve berichten. Zo'n kuur zal zwaar zijn, maar het is heel gunstig dat er geen uitzaaiingen zijn en met één nier valt heel goed te leven. Ik kan me wel voorstellen dat Peter er tegenop ziet. Het is ook allemaal niet niks. Het zet voor jullie allemaal je leven op z'n kop.
Fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden. We denken aan jullie. En we zullen Peter binnenkort wel even een mooi kaartje sturen.

Groeten,

Aico en Joke

Marja zei

Hallo Alide,

Ondanks dat Peter een tumor heeft toch wat lichtpuntjes. De tumor is goed te behandelen en hij is weer thuis. Toch blijft het een hele moeilijke periode waar jullie nu in zitten. Je ziet je kind straks ziek worden van de chemo's en operatie. Je weet dat het nodig is om hem beter te maken maar het gaat je zo aan het hart als je kind zo ziek is. Ik wens jullie nogmaals heel veel sterkte toe met alles wat jullie moeten doormaken. Als ik je mailtjes lees merk ik dat Peter een echte stoere, dappere vent is. Je kunt trots zijn op zo'n kereltje.

Liefs, Marja

Anka zei

we zullen voor jullie bidden zolang als jullie het nodig hebben en daarna ook ,veel sterkte en liefs van
anka en florian

Johan zei

Hallo ,

Heel erg bedankt ,dat je ons zo geweldig op de hoogte houdt,over het wel en wee van Peter . Ik was wel blij om te horen, dat het een goed te behandelen tumor is .Neemt niet weg dat het natuurlijk allemaal erg zwaar moet zijn voor hem en voor jullie.
En natuurlijk is voor hem allemaal spannend en indrukwekkend .
EN dat hij zijn haar verliest, en dat erg vindt als jonge kerel kan ik ook heel goed begrijpen .
Maar het allerbelangrijkste is ,dat hij weer 100% gezond mag worden.
En natuurlijk bid ik daarvoor ,en ook voor jullie.
Want het is allemaal zwaar en vraagt veel aandacht, tijd, en zorgen .
Eerst weer heel veel sterkte ,en we denken aan jullie .

Ik denk dat het voor Peter wel leuk is als hij thuis ook kaarten en brieven krijgt .
Misschien handig als je ook even jullie adrres vermeldt de volgende keer.
Liefs Jo

Fineke zei

Lieve Alide, Martin, Peter en Nicky,

Zoals jullie weten leven wij allemaal heel erg met jullie mee. Het is niet te bevatten dat jullie jochie (en jullie) dit moet overkomen.
Ik zit met tranen in mijn ogen dit te typen en word helmaal wee van jullie mooi omschreven woorden en vooral dat jullie Peter zo'n KANJER is!
Tuurlijk komen er nog dagen dat hij het niet meer ziet zitten en vang dit als ouders maar eens op.
Jullie kennende gaat jullie dit lukken. Denk positief en steun op de jullie toegereikte handen.
Wat er ook is, jullie weten dat ik ALTIJD wil helpen ook al is het midden in de nacht.
Ik wil op welke manier dan ook mijn steentje blijven bijdragen.
Mensen: heel heel heel veel sterkte gewenst en ook wij zullen bidden (op onze maar net zo goed bedoelde eigen manier)

Hele dikke knuffel Fineke

Laura zei

Hoi Martin en Alide,

Wat een goed idee om iedereen op deze mannier op de hoogtte houden.
Ik denk elke dag aan jullie, en brand elke dag een kaarsje voor jullie allemaal.
Wat goed om te horen dat Peter zo positief is, Ik hoop dat de uitslagen van de scan snel binnen zijn en dat hij het weekend een nachtje naar huis mag.
Dat zou goed voor hem zijn even uit de sleur van het ziekenhuis.
En voor jullie ook.
Ik hoorde gisteren van Richard dat Hind ploteling aan zijn bed stond wat geweldig zeg.
Ik zal Peter regelmatig een kaartje sturen en als hij het leuk vind dan kom ik binnenkort samen met Richard een keer langs.
Als dat mag.

Nogmaals ik wens jullie heel veel sterkte de komende tijd.
En ik denk denk aan jullie.

Veel liefs Laura

Wilma Bos zei

Hoi alide ( en man)

Wat een schrik moet dat voor jullie zijn geweest als je zo'n uitslag te horen krijgt.
Wat je zegt, je houdt er al rekening mee, maar toch hoop je dat het niet zo is.
Ik wens jullie heel veel sterkte en geduld voor de komende tijd.
Peter is een moedig kind. ( ookal ken ik hem niet, het is wel waar).
Heel veel sterkte peter en een dikke knuffel.
En nicky, ook voor jou een dikke knuffel.

lieve groetjes, wilma bos

Dineke zei

lieve alide en verdere fam,

ik had van fineke de uitslag al gehoord hoe het verder zou gaan.
maar je krijgt het nu ook wel goed voor je kiezen zeg.
ik blijf voor jullie bidden en hoop dat je positiviteit die je altijd uitstraalde je overeind houden.
veel lieve groetjes en ik blijf voor jullie bidden en hoop dan ook dat je de kracht
van allen die zo om jullie heen staan mag voelen.dineke

Laura zei

Hallo Martin en Alide

Hoe is het vandaag gegaan met Peter?
Zag hij er erg tegenop??
Ik hoop dat hij zich niet al te beroerd gaat voelen.
Ik wens hem veel beterschap.

Groetjes
Laura

Erik zei

Beste familie Aikema

Am en ik wilden eht weekend langs in het ziekenhuis, maar ik las in de mail dat Peter al weer thuis is.
Gelukkig maar, veel huiselijker dan zo'n kil ziekenhuis.
Het is niet niks allemaal en het zal een zware periode worden.
Ben er van overtuigd dat Peter er weer bovenop komt.
Is het goed als ik morgen of overmorgen even langs kom, zal waarschijnlijk wel 's middags worden.

Groetjes Erik van der Sijtselaar